Sopot przyjazny mobilności
Obecnie na każdy 1000 mieszkańców naszego miasta przypada ponad 1100 samochodów
zarejestrowanych w Sopocie. Dyskomfort z powodu rosnącego z roku na rok ruchu samochodowego
odczuwają wszyscy poruszający się po Sopocie, zarówno kierowcy jak i piesi – w szczególności osoby
starsze i dzieci. Warto pamiętać, że Sopot jest miastem krótkich odległości, gdzie czas dojścia lub
dojazdu rowerem do większości celów nie przekracza 15-20 minut.
Poprawa bezpieczeństwa i równouprawnienie wszystkich uczestników ruchu
Coraz częściej mieszkańcy Sopotu wybierają rower nie tylko jako formę rekreacji, ale jako
alternatywny w stosunku do samochodu sposób poruszania się
po mieście. Sukces systemu Roweru Trójmiejskiego potwierdził, że to nie tylko przejściowa
moda. Wciąż jednak wielu potencjalnych użytkowników rowerów nie korzysta z tej formy mobilności ze
względu na niskie poczucie bezpieczeństwa na drodze. Rozwiązania, które Miasto proponuje
mieszkańcom jako punkt wyjścia do dyskusji nad zmianami w organizacji ruchu,- mają za zadnie
doprowadzić do realnego równouprawnienia wszystkich użytkowników sopockich ulic .
Poprawa jakości powietrza i obniżenie poziomu hałasu w uzdrowisku
Rosnące z roku na rok natężenie ruchu samochodowego, wysoka prędkość, gwałtowne
przyśpieszanie i hamowanie są źródłami hałasu i mają duży wpływ na jakość powietrza nie tylko w
strefie uzdrowiskowej Sopotu. Rozwiązania, które zostały opracowane na podstawie doświadczeń
dziesiątek europejskich miast pokazują, że proponowane zmiany są optymalne nie tylko dla
użytkowników dróg, lecz także dla środowiska.
Proponowane rozwiązania na rzecz poprawy mobilności w Sopocie
Umożliwienie rowerzystom poruszania się w dwóch kierunkach na ulicach
jednokierunkowych
Jest to sprawdzone rozwiązanie powszechnie stosowane w miastach europejskich, promujących
bezpieczną integrację różnych form mobilności. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerzystów na
ulicach jednokierunkowych pozwala na zdecydowane skrócenie czasu podróży rowerem, unikanie objazdów
oraz zwiększenie dostępności celów podróży. Stosowane komplementarnie ze środkami uspokojenia ruchu
przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ulic.
Strefy uspokojonego ruchu i wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych
Kompleksowe wprowadzenie stref uspokojonego ruchu redukuje potencjalną liczbę oraz skalę
ciężkich obrażeń będących wynikiem wypadków drogowych.
Liczby mówią za siebie: droga hamowania samochodu osobowego przy prędkości 50 km/h wynosi
28m. Ten sam samochód jadący z prędkością 30 km/h zatrzyma się już po 13,8m. Szanse przeżycia osoby
dorosłej potrąconej przez samochód przy prędkości 50 km/h wynoszą 20%, natomiast przy prędkości 30
km/h rosną do 70%.
Kierowcy przestrzegający ograniczenia prędkości do 30 km/h mają zdecydowanie szersze pole
widzenia, a ich sposób poruszania się po drodze jest o wiele bardziej płynny dzięki ograniczeniu
konieczności przyśpieszania, hamowania oraz wyprzedzania. Płynny ruch uliczny obniża także poziom
słyszalnego hałasu i redukuje emisję szkodliwych spalin.
Zapraszamy do wzięcia udziału w konsultacjach i/lub przesyłania imiennych propozycji, uwag
oraz sugestii na adres poczty elektronicznej
mobilnysopot@sopot.pl do dnia 20 listopada
2013.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje oraz mapy ilustrujące propozycje Miasta w
zakresie nowych rozwiązań.
Strefy
uspokojonego ruchu
Dopuszczenie
ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych
Dopuszczenie
ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - pozostałe mapy