KONSULTACJE SPOŁECZNE

Sopot przyjazny mobilności


Obecnie na każdy 1000 mieszkańców naszego miasta przypada ponad 1100 samochodów zarejestrowanych w Sopocie. Dyskomfort z powodu rosnącego z roku na rok ruchu samochodowego odczuwają wszyscy poruszający się po Sopocie, zarówno kierowcy jak i piesi – w szczególności osoby starsze i dzieci. Warto pamiętać, że Sopot jest miastem krótkich odległości, gdzie czas dojścia lub dojazdu rowerem do większości celów nie przekracza 15-20 minut.

Poprawa bezpieczeństwa i równouprawnienie wszystkich uczestników ruchu


Coraz częściej mieszkańcy Sopotu wybierają rower nie tylko jako formę rekreacji, ale jako alternatywny w stosunku do samochodu sposób poruszania się
po mieście. Sukces systemu Roweru Trójmiejskiego potwierdził, że to nie tylko przejściowa moda. Wciąż jednak wielu potencjalnych użytkowników rowerów nie korzysta z tej formy mobilności ze względu na niskie poczucie bezpieczeństwa na drodze. Rozwiązania, które Miasto proponuje mieszkańcom jako punkt wyjścia do dyskusji nad zmianami w organizacji ruchu,- mają za zadnie doprowadzić do realnego równouprawnienia wszystkich użytkowników sopockich ulic .

Poprawa jakości powietrza i obniżenie poziomu hałasu w uzdrowisku

Rosnące z roku na rok natężenie ruchu samochodowego, wysoka prędkość, gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie są źródłami hałasu i mają duży wpływ na jakość powietrza nie tylko w strefie uzdrowiskowej Sopotu. Rozwiązania, które zostały opracowane na podstawie doświadczeń dziesiątek europejskich miast pokazują, że proponowane zmiany są optymalne nie tylko dla użytkowników dróg, lecz także dla środowiska.

Proponowane rozwiązania na rzecz poprawy mobilności w Sopocie

Umożliwienie rowerzystom poruszania się w dwóch kierunkach na ulicach jednokierunkowych

Jest to sprawdzone rozwiązanie powszechnie stosowane w miastach europejskich, promujących bezpieczną integrację różnych form mobilności. Dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerzystów na ulicach jednokierunkowych pozwala na zdecydowane skrócenie czasu podróży rowerem, unikanie objazdów oraz zwiększenie dostępności celów podróży. Stosowane komplementarnie ze środkami uspokojenia ruchu przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ulic.

Strefy uspokojonego ruchu i wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych


Kompleksowe wprowadzenie stref uspokojonego ruchu redukuje potencjalną liczbę oraz skalę ciężkich obrażeń będących wynikiem wypadków drogowych.
Liczby mówią za siebie: droga hamowania samochodu osobowego przy prędkości 50 km/h wynosi 28m. Ten sam samochód jadący z prędkością 30 km/h zatrzyma się już po 13,8m. Szanse przeżycia osoby dorosłej potrąconej przez samochód przy prędkości 50 km/h wynoszą 20%, natomiast przy prędkości 30 km/h rosną do 70%.

Kierowcy przestrzegający ograniczenia prędkości do 30 km/h mają zdecydowanie szersze pole widzenia, a ich sposób poruszania się po drodze jest o wiele bardziej płynny dzięki ograniczeniu konieczności przyśpieszania, hamowania oraz wyprzedzania. Płynny ruch uliczny obniża także poziom słyszalnego hałasu i redukuje emisję szkodliwych spalin.

Zapraszamy do wzięcia udziału w konsultacjach i/lub przesyłania imiennych propozycji, uwag oraz sugestii na adres poczty elektronicznej mobilnysopot@sopot.pl do dnia 20 listopada 2013.



Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje oraz mapy ilustrujące propozycje Miasta w zakresie nowych rozwiązań.

Strefy uspokojonego ruchu
Dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych
Dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach jednokierunkowych - pozostałe mapy

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
Czytaj dalej...