Smolana i Szkoła Paryska w Państwowej Galerii Sztuki

Portret kobiety w czerwonym kapeluszu
„Portret kobiety w czerwonym kapeluszu”, Łazarz Wołowik, lata 30. XX w., olej na płótnie. Fot. materiały prasowe PGS

Dwa wernisaże przygotowała na poniedziałek, 9 października, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. Pierwszy, o godz. 19.00, to otwarcie wystawy pt. „Adam Smolana 1921-1987”. Pół godziny później zainaugurowana zostanie ekspozycja: „Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich”.

„Adam Smolana 1921-1987”

  • wernisaż: 9 października 2017 r., godz. 19.00
  • wystawa: 6 października – 3 grudnia 2017 r., od wtorku do niedzieli w godz. 11.00-19.00
  • kurator: Gosia Golińska

Wystawa w tytule zawierająca imię, nazwisko i lata życia, to wskazówka dla szerokiej publiczności. Dziś dobiegałby setki. Przeżył wojnę i czasy PRL-u. Był społecznikiem i pedagogiem. Zakochany w polskich Tatrach, podróżował po świecie. Silnie związany z trójmiejskim środowiskiem artystycznym i dzisiejszą Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współtworzył to miejsce i pełnił przez lata różne funkcje akademickie, zresztą nie tylko na tej uczelni. Sopocka pracownia, w której tworzył wciąż funkcjonuje goszcząc innych artystów. Miejsce to znajduje się pod opieką rodziny.

Wykonana przez Witolda Węgrzyna – również profesora obecnej ASP – fotografia z przełomu lat 70 i 80-tych pracowni przy ulicy Obrońców Westerplatte w Sopocie została zrobiona w momencie rozkwitu możliwości twórczych Adama Smolany. Będzie częścią wystawy. Oprócz rzeźb – w większości z drewna, będzie można zobaczyć dokumentalną rejestrację filmową rozmowy z żyjącym artystą, historyczne fotografie i przedmioty użytkowe wykonane przez profesora, które na co dzień funkcjonują i są częścią domu, w którym mieszkał. Wraz z osobistymi przedmiotami będą częścią instalacji przygotowanej na czas ekspozycji.

„Mistrzowie Szkoły Paryskiej z kolekcji Żerlicynów i Żarskich”

  • wernisaż: 9 października 2017 r., godz. 19.30
  • ekspozycja czynna: 6 października 2017 r. – 28 stycznia 2018 r.
  • kuratorka: Olga Miłoszunas

Chyba bez ryzyka większej pomyłki można przyjąć, że w latach 20. XX w. najpowszechniejsze były tendencje realistyczne, zazwyczaj ożywiane postimpresjonistyczną paletą barwną. Znaczenie miały również inne zdobycze nowoczesności – fowizm, ekspresjonizm, kubizm. Jednak z drugiej strony skłonności tradycjonalistyczne, odwołujące się choćby do malarskiego dziedzictwa włoskiego renesansu, w szczególności quattrocenta, też były silne.

Taki rozmalowany, swobodny śródziemnomorski realizm przyciągał największe rzesze malarskich adeptów z Europy Środkowej i Wschodniej. Dla nowo przybywających adeptów Paryża, nie mniej ważne były dokonania nieco starszych kolegów, także tych, którzy zwyczajnie przybyli nad Sekwanę nieco wcześniej. Często to właśnie ich poszukiwania były najważniejszym drogowskazem dla odnalezienia własnych dróg.

Państwowa Galeria Sztuki
Sopot, pl. Zdrojowy 2
strona Państwowej Galerii Sztuki

Bilet wstępu na wystawy dla uczniów szkół sopockich kosztuje 1 zł

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w zakładce Polityka Prywatności.