O awangardzie dla szkół, czyli wykłady Muzeum Sztuki w Łodzi

Bose nogi stojące na pomalowanym papierze
Fot. Muzeum Sztuki w Łodzi

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz Dział Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi zapraszają uczniów szkół na performatywne spotkania dotyczące dziejów sześciu pojęć awangardy. Cykl wykładów jest częścią obchodów Roku Awangardy w Sopocie. Pierwsze spotkanie 12 października.

Co wnosi do dzieła sztuki siatka? Jak proporcja sztuki greckiego antyku oddziałuje na modernizm? Czy awangardowa idea zawsze musi mieć oparcie w materii dzieła sztuki? W jaki sposób obiekt został nobilitowany do rangi sztuki? Jakie zdarzenie może stać się działaniem artystycznym?

Każdy wykład połączony będzie z treningiem kreatywności w obszarze uniwersum wizualnego. Spotkania prowadzi Zespół Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi – edukatorzy kulturowi, wielokrotni szkoleniowcy muzealników z Polski na zlecenie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, autorzy m.in. „Książki do zobaczenia” – innowacyjnego podręcznika do treningu twórczości.

Zasady rezerwacji:

  1. Rezerwacja od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
  • Marta Sarnowska, główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, edukacja@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 111
  • Katarzyna Lincer, główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, wystawy@pgs.pl, tel.: 58 551 06 21 wew. 116
  • Joanna Kustra, główny specjalista ds. wystawienniczych i edukacji kulturalnej, koordynacja@pgs.pl, tel. 58 551 06 21 wew. 112
  1. Przy rezerwacji należy podać:
  • wybrane zajęcia
  • preferowany termin
  • liczebność grupy (maksymalnie 25 osób), numer szkoły, nazwisko opiekuna oraz kontakt do opiekuna
  1. Zajęcia należy zamawiać z tygodniowym wyprzedzeniem.
  2. Cena zajęć wynosi 50 zł. Opłata pobierana jest w kasie PGS bezpośrednio przed zajęciami. Wstęp na wystawy 3 zł od osoby (bilet grupowy); dla uczniów sopockich szkół wstęp na wystawy 1 zł (bilet grupowy). Nauczyciele i opiekunowie – wstęp wolny.
  3. Aby otrzymać fakturę VAT należy podać niezbędne dane (nazwa instytucji, adres z kodem pocztowym, NIP) podczas dokonywania rezerwacji.
  4. Opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Galerii oraz jest odpowiedzialny za utrzymanie dyscypliny.

Plan wykładów:

12-14 października – Siatka, Idea

W 1910 r. Wassily Kandinsky maluje pierwszą akwarelę abstrakcyjną. W 1917 Piet Mondrian formułuje zasady neoplastycyzmu. Obaj tworzą obrazy, obaj tworzą sztukę nieprzedstawiającą. Ten pierwszy jednak gorącą, ekspresyjną, organiczną, ten drugi chłodną, zdystansowaną, geometryczną. W obu wypadkach treścią staje się siatka relacji formalnych pomiędzy elementami dzieła. Jakie znaczenia można złowić w tę sieć?

W 1981 r. do Łodzi przyjeżdża Joseph Beuys, artysta z Niemiec. Na dachu wynajętego samochodu przywozi w darze skrzynię. Oprócz dzieł mieszczą się tam szpargały z pracowni, na przykład butelka po coli, w której zaparzył herbatkę ziołową. Pobyt artysty w Łodzi zmienia się w wielodniowy wykład jego filozoficznych idei. Skrzynia, dzieła i codzienne przedmioty są tylko wehikułem jego estetycznych, społecznych, ekologicznych przekonań. Czy sama idea może być sztuką?

Prowadzący: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Maja Pawlikowska

16-18 listopada – Proporcja, Obiekt

W antycznej Grecji ustalono złoty podział odcinka – na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej. Sztuka dwudziestowiecznej Awangardy sięga po tę wielowiekową regułę. Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński tworzą, stosując złotą proporcję – obrazy, rzeźby, sztukę użytkową, projekty architektoniczne i urbanistyczne. W jaki sposób antyczna proporcja służy budowie nowej, konstruktywistycznej estetyki?

W 1917 r. Marcel Duchamp pokazał w galerii kupiony w sklepie pisuar. Gotowy obiekt – ready made – zaprezentował jako dzieło sztuki. Zerwał radykalnie z tradycją sztuki – z pięknem, z przedstawieniem, unikatowością, rzemiosłem. Sam artysta w pisuarze zmienił tylko dwie rzeczy. Napisał na nim pseudonim „R. Mutt 1917” oraz nadał mu tytuł „Fontanna”. Niektórzy uważają efekt za najważniejsze dzieło XX wieku. Dlaczego?

Prowadzący: Barbara Kaczorowska, Marta Wlazeł

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w zakładce Polityka Prywatności.