Nie masz czasu iść do urzędu, a chcesz się zameldować? Od dziś (2 stycznia 2018 r.) możesz to zrobić przez internet.
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo) . Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Kiedy się zameldować
Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce — kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, z urzędu zamelduje twoje dziecko.
Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1979 rokiem) — podczas meldowania urzędnik nada ci numer PESEL.
Czy musisz to zrobić osobiście
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny meldują osoby, które:
Jak wysłać formularz
Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl przejdź do zakładki Meldunek, wybierz odpowiednią opcję, następnie kliknij Przez Internet i zamelduj się. Zostaniesz przekierowany do logowania się w systemie EPUAP
Ile zapłacisz
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu:
Co przygotować
Jeśli nie możesz dostać tych dokumentów elektronicznych, dołącz ich odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany.
Co zrobić
Ile będziesz czekać
Jeśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyłeś do formularza odwzorowania cyfrowe dokumentów — urzędnik może poprosić cię o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości cię zamelduje.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie — zaznacz odpowiednie pole na formularzu.
Możesz też samodzielnie sprawdzić, czy urzędnik już cię zameldował.
Opr. na podstawie materiałów min. cyfryzacji.