Część długoterminowych prognoz pogody wskazuje, że zima będzie długa i mroźna, pozostałe wręcz przeciwnie – obiecują, że zima będzie lekka i krótka. Wiosną ocenimy, którzy synoptycy mieli rację, tymczasem sopockie służby miejskie zakończyły przygotowania do akcji „zima”. Piasek i sól już kupione, sprzęt wykorzystywany do usuwania skutków zimy sprawdzony i gotowy do działania.
Sprzęt do obsługi dróg publicznych Sopotu:
pługopiaskarka 6 szt.
ciągnik ciężki 3 szt.
samochody skrzyniowe 3 szt.
miniładowarka Bobcat 1 szt.
koparko-ładowarka 2 szt.
ciągnik lekki – pług z możliwością posypywania 1 szt.
ciągnik lekki – pług 1 szt. (rezerwowy)
odśnieżarka 1 szt.
odśnieżarka wirnikowa 2 szt.
Materiały:
piasek 1000 ton
sól 550 ton
Koszty zimowego utrzymania dróg wahają się w granicach miedzy 350 a 500 tys. zł miesięcznie i uzależnione są od warunków atmosferycznych (opadów i mrozu). Są to kwoty zbliżone do tych w poprzednim sezonie. To, co nie jest wydane na „zimę”, będzie spożytkowane na sprzątanie ulic i chodników.
Na terenie Sopotu mamy 144 ulice o różnej kolejności utrzymania. Daje to około 70 km dróg do odśnieżania.
Schemat działania, podejmowane czynności:
do momentu powołania dyżurów praca według potrzeb w systemie nadgodzin;
powołanie dyżurów AZ decyzją dyrektora ZDiZ 24h/dobę, wszystkie dni tygodnia;
przekazanie informacji o powołaniu dyżurów do wszystkich służb miejskich i państwowych działających na terenie Sopotu;
stały monitoring sytuacji pogodowej, śledzenie prognoz pogody, systematyczne objazdy podległych terenów, przyjmowanie komunikatów od WBiZK i MCZK;
obsada dyżurów powiększy się w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych – obfite opady śniegu;
w przypadku zagrożenia gołoledzią – posypywanie mieszanką przed osiągnięciem temperatur powyżej + 2°C z tendencją spadkową;
opady śniegu – wyjazd piaskarek natychmiastowo;
w przypadku intensywnych opadów śniegu:
- dla ulic I kolejności: przejazd trzema pługopiaskarkami szpalerowo, odśnieżanie głównego ciągu a następnie ulic zbiorczych, - dla jezdni II kolejności i chodników, przy średnich opadach: przystąpienie do działań po 4 godz. od ustania opadów; dla bardzo intensywnych opadów: przystąpienie do działań po 2 godz. od ustania opadów
przy opadach intensywnych długotrwałych – wywóz śniegu na składowiska buforowe (parking Opera Leśna, ul. Łokietka, ul. Haffnera).
Podział Sopotu ze względu na zakres czynności:
drogi I kolejności utrzymania – odpowiedzialność ZDiZ;
Drogi II kolejności utrzymania – odpowiedzialność ZOM;
chodnik I i II kolejności utrzymania, tj. chodniki wyłącznie przyległe do terenów gminnych – odpowiedzialność ZOM;
ścieżki rowerowe – odpowiedzialność ZOM;
schody i przejścia terenowe, w tym przejścia i dojścia piesze do obiektów inżynieryjnych, utrzymanie – odpowiedzialność ZDiZ;
Cmentarz Komunalny – odpowiedzialność ZDiZ;
parki i zieleńce miejskie – odpowiedzialność ZDiZ.