Rower metropolitalny

Blisko 3900 rowerów i ponad 7700 stojaków rowerowych pojawi się do wiosny 2019 roku na terenie 14 gmin należących do Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. Będzie to efekt realizacji projektu „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego”. Umowę w tej sprawie właśnie podpisano, teraz czas na przetarg. Będzie to największy i najnowocześniejszy system w Polsce.

14 listopada 2017, podczas odbywającego się w Amber Expo w Gdańsku Kongresu Smart Metropolia, miało miejsce historyczne dla naszego Obszaru Metropolitalnego wydarzenie. Działający w imieniu OMG-G-S Prezydent Sopotu Jacek Karnowski podpisał z Zarządem Województwa Pomorskiego, reprezentowanym przez Marszałków Mieczysława Struka i Wiesława Byczkowskiego umowę o dofinansowanie projektu Roweru Metropolitalnego. Wartość umowy wynosi 20.256.775,29 zł. Unia Europejska dołoży do projektu 17.218.259 zł, co stanowi 85% jego kosztu.

Projekt „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S” zakłada stworzenie nowoczesnego systemu rowerów miejskich w 14 gminach. Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Warto podkreślić, że w Polsce nie ma w obecnej chwili systemu rowerowego łączącego aglomeracje miejskie z gminami wiejskimi. Miasta takie jak Gdańsk, Gdynia czy Sopot byłyby w stanie samodzielnie stworzyć takie systemy. Małe gminy mogłyby o takich tylko marzyć. Z podpisaniem umowy sen stał się faktem. Jest to najlepszy dowód na to, że współpraca metropolitalna niesie za sobą dużo pozytywnych skutków, przede wszystkim dla mniejszych gmin i obszarów wiejskich.

Założeniem projektu jest budowa systemu opartego o flotę rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Na obszarze wspomnianych 14 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot znajdzie się blisko 3900 rowerów 4 generacji wyposażonych w moduły GPS i elektrozamek.

Głównym celem Roweru Metropolitalnego jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj). Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. W projekcie zostaną zastosowane najnowocześniejsze systemy teleinformatyczne: moduł geolokalizacji, moduł wypożyczeń i rezerwacji realizowany przez aplikację mobilną, moduł serwisowy, centralna baza danych SRM, moduł integrujący z miejską bądź regionalną bazą informacji pasażerskich. Zastosowanie w projekcie najnowocześniejszych systemów teleinformatycznych ma pozwolić na integrację systemu rowerowego z biletem metropolitalnym. Docelowo użytkownicy rowerów, autobusów, tramwajów, kolei mają mieć możliwość korzystania z jednego wspólnego biletu, dzięki czemu podróżowanie stanie się znacznie wygodniejsze.

Kolejnym ważnym krokiem w realizacji projektu systemu roweru metropolitalnego będzie ogłoszenie przetargu. Obecnie trwają zaawansowane prace nad dokumentacją przetargową. W ramach prowadzonego przez OMG-G-S Dialogu Technicznego zauważono ogromne zainteresowanie operatorów z całej Europy, którzy przedstawili różnego rodzaju rozwiązania dotyczące funkcjonowania roweru miejskiego.