W czwartek, 29 lipca, weszła w życie uchwała Rady Miasta Sopotu, umożliwiająca usuwanie z ulic nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg elektrycznych i urządzeń wspomagających ruch. Tym samym pojazdy te dołączyły do samochodów, motocykli i rowerów, które od dawna są objęte tymi przepisami. Za ich odholowanie i postój na parkingu strzeżonym zapłacą właściciele i użytkownicy.
Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, odholowaniu podlega m.in. pojazd, który jest zaparkowany w miejscu w którym jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Za pozostawienie hulajnogi lub innego urządzenia transportu osobistego właściciel zapłaci tyle ile do tej pory za rower, czyli 123 zł za holowanie oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym.
– Już w roku 2020 na ulicach Sopotu wymalowaliśmy miejsca postojowe dla hulajnóg – łącznie 70 miejsc przy stojakach rowerowych i na „kopertach”. Efektem porozumień podpisanych przez miasto z operatorami było także zmniejszenie prędkości hulajnóg w niektórych rejonach miasta – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Teraz, gdy weszła w życie uchwała, będziemy mogli wymagać i skutecznie egzekwować od użytkowników i operatorów przestrzeganie porządku. Oczekuję, ze operatorzy wezmą większą odpowiedzialność za swoich klientów i będą szybciej reagować na niewłaściwie zaparkowane lub porzucone i zagrażające bezpieczeństwu hulajnogi – dodaje wiceprezydent Sopotu.
Uchwała umożliwiająca odholowywanie z dróg nieprawidłowo parkowanych hulajnóg i obciążanie użytkowników i właścicieli pojazdów kosztami ich usunięcia i przechowywania została podjęta przez sopockich radnych 21 czerwca br. Było to możliwe dzięki zmianie przepisów dokonanych wcześniej przez ustawodawcę. W wyniku tej zmiany hulajnogi elektryczne i inne urządzenia transportu osobistego zostały sklasyfikowane jako nowa kategoria pojazdów. Wymagało to ujęcia ich w taryfikatorze opłat za holowanie i przechowywanie usuniętych w wyniku nieprawidłowego pozostawienia w pasie drogowym.
Przepisy regulujące ruch hulajnóg i urządzeń transportu osobistego weszły w życie 20 maja 2021 r. Ich użytkownicy muszą m.in. dostosować się do znaków drogowych i ogólnych zasad ruchu drogowego. Ponadto:
- hulajnogą elektryczną należy poruszać się po drodze dla rowerów. Jeśli takiej nie ma, należy jechać jezdnią (w strefie Tempo30). Na chodnikach (poza strefą Tempo30) należy się poruszać z prędkością nieprzekraczającą prędkości pieszego;
- hulajnoga może być parkowana na chodnikach przy krawężniku przeciwległym do jezdni, równolegle do osi drogi. Trzeba pamiętać o pozostawieniu co najmniej 1,5 m miejsca dla pieszych;
- hulajnogi nieprawidłowo zaparkowane, utrudniające ruch lub zagrażające bezpieczeństwu ruchu, mogą zostać odholowane przez służby, podobnie jak dotychczas samochody, motocykle i rowery. Koszt holowania (oraz mandatu) pokrywają właściciel pojazdu i sprawca wykroczenia.
Pod koniec 2020 r. na ulicach Sopotu wymalowane zostały miejsca postojowe dla hulajnóg. Było to efektem porozumień podpisanych przez miasto z operatorami tych pojazdów. Skutkiem porozumienia było także zmniejszenie prędkości hulajnóg (przez ustawienia w aplikacji) w niektórych rejonach Sopotu i zobowiązanie operatorów do zachowania porządku w przestrzeni miejskiej.
Jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami poruszać się hulajnogą: